تصاویر دو تبلیغ عجیب تلویزیون که جنجالی شد | از بله عروس به خاطر کِرِم خاص تا عصبانیت زن از شوهر به خاطر یخچال!
به گزارش روبرونیوز، «… برادرت خیلی پسر خوبیهها، اما انقدر چین و چروکهای پوستش زیاده که…» خواهرِ داماد هم با یک کِرم جادویی داماد را جوان میکند و عروس خانم که متحیر شده است، جواب بله را میدهد.» این تبلیغ را در ابتدای این گزارش ببینید.
این سناریوی تبلیغ یک کرم جوانساز است، اما نه در شبکههای ماهوارهای یا اینستاگرامی، بلکه یک آگهی بازرگانی در رسانه ملی است. این تبلیغ در حالی چروک صورت را به عنوان مانعی برای ازدواج مطرح میکند که به عقیده کاربران فضای مجازی، در کنار اولویتهای اساسی ازدواج اهمیت چندانی ندارد.
این اولین تبلیغ رسانه ملی نیست که واکنش کاربران را برانگیخته است، بلکه پیش از این سناریوی تبلیغاتی لوازم خانگی هم خبرساز شده بود. در سناریوی این تبلیغ یک زن با لحن طلبکارانه به همسرش میگوید: «نمیشد یخچال بزرگتر بخری؟ و مرد شرمنده میگوید: میدونی که پول نداریم! و زن با غیظ میگوید: این شد دلیل؟!»
تبلیغ لوازم خانگی را نیز در ویدئوی زیر ببینید:
این درحالیست که طبق اصل ۱۱ مجموعه آییننامه تولید آگهیهای رادیویی و تلویزیونی، آگهی بازرگانی نباید متضمن فریب و اغراق باشد. همچنین بر اساس اصل۳۰ این دستورالعمل، نشان دادن تاثیر آنی استفاده از وسایل درمانی مانند به تصویر کشیدن فرآیند تأثیر داروها، شامپوها، مواد شوینده، روغن ها، بر بدن انسان به هر شیوهای مجاز نیست.
کارشناسان فرهنگسازی غلط و سوق دادن جوانان به سمت معیارهای نادرست برای انتخاب همسر را از دیگر معایب چنین تبلیغاتی عنوان میکنند، چرا که وقتی معیارهای ظاهری در تبلیغات مهم جلوه داده شود، به مرور تبدیل به فرهنگ میشود و جوانان هم به جای معیارهایی همچون تعهد، مسئولیت پذیری، سلامت روانی و… ظاهر را در اولویت قرار میدهند.
مشاور خانواده علیرضا شریفی یزدی معتقد است که از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی این انتظار به حق وجود دارد که مُبلغ فرهنگِ مصرف گرایِ غربی نباشد و «به جای تبلیغات دروغ این باور را در ذهن جوانان جا میانداخت که جوان ماندن و داشتن ظاهر خوب منوط به تغذیه، ورزش و خواب درست است» اما متأسفانه کم شدن افراد فرهیخته، آگاه، متخصص و با سواد در حوزه تبلیغات، منجر به این شده که امروز شاهد تبلیغات اغراق شده و نادرست در رسانه ملی باشیم.